Sirrus mag zich alweer bijna twintig jaar Microsoft Gold Partner noemen. In die periode hebben zij de nodige Microsoft competenties verdiend die zij met trots dragen, waaronder Gold Cloud Platform en Gold Datacenter.
Maar wat betekent zo’n partnership met Microsoft eigenlijk concreet? En wat heeft de klant er uiteindelijk aan? In gesprek met Reinier Molenaar, als Business Consultant bij Sirrus medeverantwoordelijk voor de verschillende programma’s die het Microsoft Partnership te bieden heeft, zoals het Microsoft Partner Network (MPN), One Commercial Partner (OCP), Cloud Solution Provider (CSP) en Microsoft Partner Seller (P-Seller).
‘Om Microsoft producten en diensten te kunnen aanbieden moet je als onderneming eerst lid worden van het Microsoft Partner Network (MPN),’ vertelt Reinier Molenaar, die sinds 2016 werkzaam is voor Sirrus. ‘In Nederland mogen grofweg 8000 van de 17000 IT-bedrijven zich inmiddels Microsoft-partner noemen. Je registreert je bij Microsoft zodra je bijvoorbeeld Microsoft cursussen of technologie gaat aanbieden en daarna word je onderdeel van het partnership netwerk van Microsoft. Dat heeft alles te maken met de bedrijfsstructuur van Microsoft. Het is een partner-led organization. Zij bouwen de hardware en ontwikkelen de software en trainingen. Maar de verkoop of implementatie ligt vervolgens niet bij Microsoft, maar bij de partners. Die partner is dus een ongelooflijk belangrijke schakel tussen de eindgebruiker en de ontwikkelaar.’
Toch is niet elke partner binnen het programma hetzelfde. ‘Het mooie van dit partnership-programma is dat je je als onderneming kunt onderscheiden met je kwaliteiten en resultaten’ vervolgt Reinier. ‘Microsoft biedt verschillende zogenoemde competenties aan, die je als een soort keurmerk als bedrijf kunt voeren. Er wordt dan bijvoorbeeld gekeken naar hoe succesvol je bent in het aanbieden van Microsoft-producten of diensten binnen bepaalde expertises. Competenties haal je dus niet zomaar, daar moet je eerst iets voor laten zien. Voor de meeste competenties is dit een combinatie van een vereist aantal gecertificeerde werknemers, omzet en klantreferenties. Door deze combinatie laat je als onderneming zien dat je niet alleen maar roept iets goed te doen. Maar dat je ook daadwerkelijk de mensen in huis hebt om dit te doen en de klanten hebt die jouw werk waarderen.’
‘Als Sirrus zijn we sinds 1999 Microsoft-partner. Het begon bij ons als Microsoft Learning Partner, waarmee we als leerbedrijf officiële certificeringen konden uitgeven aan onze cursisten. Er was in die tijd, net als nu, een enorm tekort aan IT’ers, dus daar zijn we toen op ingesprongen door traineeships aan te bieden aan young professionals en ze te trainen in o.a. Microsoft-technologieën. Dat doen we dus alweer een jaar of 20. Inmiddels hebben we ons als Sirrus volop ontwikkeld, doordat klanten steeds meer van ons vroegen, zoals IT advies en implementatie. Naast trainingen houden we ons inmiddels ook bezig met advies en het bouwen en implementeren van IT-omgevingen. We hebben de afgelopen jaren de nodige competenties vergaard die op die werkgebieden aansluiten. Waarmee we aan onze huidige en potentiële klanten laten zien waar we voor staan.’
‘Wij hebben verschillende Gold en Silver competenties. En daar zijn we eerlijk gezegd best trots op. Waarbij ik wel wil opmerken dat zilver voor ons soms goud is. Voor de gouden status is in sommige gevallen een bepaald verkoopvolume nodig, dat vanwege onze focus op kwaliteit i.p.v. kwantiteit niet altijd bij ons bedrijfsmodel past. Wij focussen bijvoorbeeld voornamelijk op gespecialiseerd maatwerk en warme relaties met onze klanten, waardoor volume automatisch minder van belang is.’
‘Daarbij zijn we als Sirrus ook Microsoft Managed Partner. Een bijzondere positie waarbij je een persoonlijke Partner Development Manager krijgt toegewezen vanuit Microsoft Nederland, die samen met jou het beste uit het partnership haalt. We hebben dus direct toegang tot Microsoft-architecten die helpen bij het bouwen en ontwikkelen van onze diensten voor klanten. Die backup biedt een extra kwaliteitswaarborg.’
‘Om voortdurend op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, wonen we ook regelmatig Microsoft-bijeenkomsten bij. Afgelopen januari zijn we door Microsoft uitgenodigd op hun hoofdkantoor in Seattle (VS). Zo hebben we de kans om de ontwikkelteams van Microsoft direct te voorzien van onze input, en die van onze klanten, uit de praktijk. Ook Microsoft Inspire en Ignite wonen we jaarlijks bij, waar partners en ontwikkelaars uit de hele wereld samenkomen om bijgepraat te worden over de laatste ontwikkelingen. Kennis die we vervolgens weer terugkoppelen naar én inzetten voor onze klanten.’
Meer te weten komen over ons partnership met Microsoft? En hoe we die kennis voor jouw bedrijf of organisatie kunnen inzetten? Bel ons vrijblijvend op +31 (0)10 447 1033 of mail naar info@sirrus.nl.